Cello
Grundkurs och utökad kurs
Detta fantastiska instrument berör många, kanske mycket på grund av dess varma klang som påminner om en sångröst. Det kan höras som del av en symfoniorkester, mindre ensemble eller som soloinstrument.
Cello Basic (grundkurs)
Det här är kursen för dig som vill lära känna cellon som instrument, bli inspirerad och möta ny musik!
I nybörjarkursen går vi igenom grunderna i celloteknik på ett lekfullt och musikaliskt sätt och efterhand introduceras musikteori och utvecklande teknikövningar som går hand i hand med repertoaren som spelas. I början är det mycket fokus på gehör och samspel då lektionerna är i grupp. Efter ett par terminer finns möjlighet att ansöka om individuella lektioner där fokus kommer att ligga på mer avancerad solistisk eller kammarmusikalisk repertoar.
Fortsättningskursen bygger vidare på de kunskaper eleven lärt sig under sina första spelår. Vi arbetar med en mer avancerad repertoar där vi fördjupar oss i de tekniska och musikaliska aspekterna av cellospelet. Eleven får lära sig olika sätt att tolka en notbild och med kreativa och anpassade övningar utveckla sitt musikaliska tänkande.
I våra kurser får eleven inte bara lära känna cellon som instrument utan ges också en inblick i musikens fantastiska värld och alla förutsättningar för ett fortsatt musicerande, inte bara inom cello och klassisk musik utan också för andra genrer och instrument.
MUSIKSTIL tillhandahåller både digitalt och fysiskt material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
-
Mål:
– Att genom lek och utforskande övningar väcka elevens intresse för musik
– Att lära sig hur man sitter med cellon och stråken samt namnen på alla fyra strängar
– Att genom gehörsspel och olika sång/lyssningsövningar lära eleven om grundläggande musikaliska koncept, såsom, tonhöjd, puls, rytm, tempo och dynamik
– Att ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att introducera notläsning och egen instudering av repertoar
– Att ge eleven en grundläggande förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven bekanta sig med cellon och dess egenskaper. I början läggs stort fokus vid hur man håller i cellon samt övningar för att främja en god handställning i vänster hand, en process som förväntas pågå en bit in på första spelåret. Eleven får i början också bekanta sig med stråken och stråkhandens roll i cellospelet.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Första mötet med cellon. Vi lär oss hur man sitter med cellon och vad de fyra strängarna heter. Vi testar att knäppa på de öppna strängarna (pizzicato) med höger hand i varierande rytmer och dynamik. Stort fokus läggs på ett aktivt lyssnande och hur man kan få de olika strängarna att låta annorlunda. Vi introducerar även spel med stråken på öppna strängar i varierande rytmer och hastighet.
Lektion 4 – 6:
Vi börjar etablera en koppling mellan höger och vänsterhand. Vi lägger grunden för att spela skalor genom att introducera enkla melodier/uppvärmningsövningar i första läget där både pizzicatospel och spel med stråken tillämpas. Fokus ligger i att skapa en hälsosam klang och en stabil känsla för puls.
Lektion 7 – 9:
Vi börjar jobba på det stycke som ska uppföras vid avslutningskonserten. Konsertstycket utformas på så sätt att det blir en sammanfattning av de delmoment vi gått igenom under kursens gång.
Lektion 10 – 13
Vi jobbar vidare med konsertstycket och övar gemensamt av de svåraste momenten inför avslutningskonserten.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Eleven får prova på att att komponera ett eget stycke som skrivs ner på noter.
-
Förkunskaper:
– Deltagit i cellolektioner under 1-2 år
– Grundläggande notläsningsförmåga
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i celloundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i cellospelet. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid klangbildning, intonation och notläsning.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler ör att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor och stråkövningar.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.
-
Har du spelat cello i flera år och befinner dig på en avancerad nivå, anmäl dig då till fortsättningskursen och kontakta oss på MUSIKSTIL så anpassar vi din kurs i samråd med dig och din lärare. I den avancerade kursen tar eleven ett större ansvar för instudering och egen övning av repertoar. Lektionerna ägnas till stor del åt interpretation, detaljövning och problemlösning. Vi kultiverar ett medvetet spel präglat av precision och hög kvalitet.
Cello Plus (utökad kurs)
Det här är kursen för dig som vill satsa lite extra på ditt spel och fördjupa dina kunskaper i cello. Cello Plus består av 2 lektioner i veckan, varav en individuell lektion och en gemensam.
I nybörjarkursen går vi igenom grunderna i celloteknik på ett lekfullt och musikaliskt sätt och efterhand introduceras musikteori och utvecklande teknikövningar som går hand i hand med repertoaren som spelas. Genom MUSIKSTILS innovativa upplägg att varva grupplektioner där vi övar samspel, med enskilda lektioner där det individuella spelet utvecklas, så skapas en gedigen musikalisk grund för eleven att stå på.
Fortsättningskursen bygger vidare på de kunskaper eleven lärt sig under sina första spelår. Vi arbetar med en mer avancerad repertoar där vi fördjupar oss i de tekniska och musikaliska aspekterna av cellospelet. Eleven får lära sig olika sätt att tolka en notbild och med kreativa och anpassade övningar utveckla sitt musikaliska tänkande.
I våra kurser får eleven inte bara lära känna cellon som instrument utan ges också en inblick i musikens fantastiska värld och alla förutsättningar för ett fortsatt musicerande, inte bara inom cello och klassisk musik utan också för andra genrer och instrument.. MUSIKSTIL tillhandahåller både digitalt och fysiskt material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Alla elever ges möjlighet att framträda inför publik.
-
Mål:
– Att genom lek och utforskande övningar väcka elevens intresse för musik
– Att lära sig hur man sitter med cellon och stråken samt namnen på alla fyra strängar
– Att genom gehörsspel och olika sång/lyssningsövningar lära eleven om grundläggande musikaliska koncept, såsom, tonhöjd, puls, rytm, tempo och dynamik
– Att ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att introducera notläsning och egen instudering av repertoar
– Att ge eleven en grundläggande förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven bekanta sig med cellon och dess egenskaper. I början läggs stort fokus vid hur man håller i cellon samt övningar för att främja en god handställning i vänster hand, en process som förväntas pågå en bit in på första spelåret. Eleven får i början också bekanta sig med stråken och stråkhandens roll i cellospelet.
Varje vecka har eleven två lektioner, en enskild och en i grupp. Delmomenten i de enskilda lektionerna består förutom av repertoarspel, även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning och musikteori som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter. I grupplektionerna får eleven lära sig att vara en del av ett större sammanhang. Genom ensemblespel utvecklas elevens lyhördhet och musikaliska medvetenhet, egenskaper som i sin tur främjar elevens individuella spel.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Första mötet med cellon. Vi lär oss hur man sitter med cellon och vad de fyra strängarna heter. Vi testar att knäppa på de öppna strängarna (pizzicato) med höger hand i varierande rytmer och dynamik. Stort fokus läggs på ett aktivt lyssnande och hur man kan få de olika strängarna att låta annorlunda. Vi introducerar även spel med stråken på öppna strängar i varierande rytmer och hastighet.
Lektion 4 – 6:
Vi börjar etablera en koppling mellan höger och vänsterhand. Vi lägger grunden för att spela skalor genom att introducera enkla melodier/uppvärmningsövningar i första läget där både pizzicatospel och spel med stråken tillämpas. Fokus ligger i att skapa en hälsosam klang och en stabil känsla för puls.
Lektion 7 – 9:
Vi börjar jobba på det stycke som ska uppföras vid avslutningskonserten. Konsertstycket utformas på så sätt att det blir en sammanfattning av de delmoment vi gått igenom under kursens gång.
Lektion 10 – 13
Vi jobbar vidare med konsertstycket och övar gemensamt av de svåraste momenten inför avslutningskonserten.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Eleven får prova på att att komponera ett eget stycke som skrivs ner på noter.
-
Förkunskaper:
– Deltagit i cellolektioner under 1-2 år
– Grundläggande notläsningsförmåga
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i celloundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i cellospelet. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid klangbildning, intonation och notläsning.
Varje vecka har eleven två lektioner, en enskild och en i grupp. Delmomenten i de enskilda lektionerna består förutom av repertoarspel, även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning och musikteori som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter. I grupplektionerna får eleven lära sig att vara en del av ett större sammanhang. Genom ensemblespel utvecklas elevens lyhördhet och musikaliska medvetenhet, egenskaper som i sin tur främjar elevens individuella spel.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler är att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor och stråkövningar.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.
-
Har du spelat cello i flera år och befinner dig på en avancerad nivå, anmäl dig då till fortsättningskursen och kontakta oss på MUSIKSTIL så anpassar vi din kurs i samråd med dig och din lärare. I den avancerade kursen tar eleven ett större ansvar för instudering och egen övning av repertoar. Lektionerna ägnas till stor del åt interpretation, detaljövning och problemlösning. Vi kultiverar ett medvetet spel präglat av precision och hög kvalitet.
Cello Basic (grundkurs)
Det här är kursen för dig som vill lära känna cellon som instrument, bli inspirerad och möta ny musik!
I nybörjarkursen går vi igenom grunderna i celloteknik på ett lekfullt och musikaliskt sätt och efterhand introduceras musikteori och utvecklande teknikövningar som går hand i hand med repertoaren som spelas. I början är det mycket fokus på gehör och samspel då lektionerna är i grupp. Efter ett par terminer finns möjlighet att ansöka om individuella lektioner där fokus kommer att ligga på mer avancerad solistisk eller kammarmusikalisk repertoar.
Fortsättningskursen bygger vidare på de kunskaper eleven lärt sig under sina första spelår. Vi arbetar med en mer avancerad repertoar där vi fördjupar oss i de tekniska och musikaliska aspekterna av cellospelet. Eleven får lära sig olika sätt att tolka en notbild och med kreativa och anpassade övningar utveckla sitt musikaliska tänkande.
I våra kurser får eleven inte bara lära känna cellon som instrument utan ges också en inblick i musikens fantastiska värld och alla förutsättningar för ett fortsatt musicerande, inte bara inom cello och klassisk musik utan också för andra genrer och instrument.
MUSIKSTIL tillhandahåller både digitalt och fysiskt material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
-
Mål:
– Att genom lek och utforskande övningar väcka elevens intresse för musik
– Att lära sig hur man sitter med cellon och stråken samt namnen på alla fyra strängar
– Att genom gehörsspel och olika sång/lyssningsövningar lära eleven om grundläggande musikaliska koncept, såsom, tonhöjd, puls, rytm, tempo och dynamik
– Att ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att introducera notläsning och egen instudering av repertoar
– Att ge eleven en grundläggande förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven bekanta sig med cellon och dess egenskaper. I början läggs stort fokus vid hur man håller i cellon samt övningar för att främja en god handställning i vänster hand, en process som förväntas pågå en bit in på första spelåret. Eleven får i början också bekanta sig med stråken och stråkhandens roll i cellospelet.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Första mötet med cellon. Vi lär oss hur man sitter med cellon och vad de fyra strängarna heter. Vi testar att knäppa på de öppna strängarna (pizzicato) med höger hand i varierande rytmer och dynamik. Stort fokus läggs på ett aktivt lyssnande och hur man kan få de olika strängarna att låta annorlunda. Vi introducerar även spel med stråken på öppna strängar i varierande rytmer och hastighet.
Lektion 4 – 6:
Vi börjar etablera en koppling mellan höger och vänsterhand. Vi lägger grunden för att spela skalor genom att introducera enkla melodier/uppvärmningsövningar i första läget där både pizzicatospel och spel med stråken tillämpas. Fokus ligger i att skapa en hälsosam klang och en stabil känsla för puls.
Lektion 7 – 9:
Vi börjar jobba på det stycke som ska uppföras vid avslutningskonserten. Konsertstycket utformas på så sätt att det blir en sammanfattning av de delmoment vi gått igenom under kursens gång.
Lektion 10 – 13
Vi jobbar vidare med konsertstycket och övar gemensamt av de svåraste momenten inför avslutningskonserten.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Eleven får prova på att att komponera ett eget stycke som skrivs ner på noter.
-
Förkunskaper:
– Deltagit i cellolektioner under 1-2 år
– Grundläggande notläsningsförmåga
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i celloundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i cellospelet. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid klangbildning, intonation och notläsning.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler ör att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor och stråkövningar.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.
-
Har du spelat cello i flera år och befinner dig på en avancerad nivå, anmäl dig då till fortsättningskursen och kontakta oss på MUSIKSTIL så anpassar vi din kurs i samråd med dig och din lärare. I den avancerade kursen tar eleven ett större ansvar för instudering och egen övning av repertoar. Lektionerna ägnas till stor del åt interpretation, detaljövning och problemlösning. Vi kultiverar ett medvetet spel präglat av precision och hög kvalitet.
Cello Plus (utökad kurs)
Det här är kursen för dig som vill satsa lite extra på ditt spel och fördjupa dina kunskaper i cello. Cello Plus består av 2 lektioner i veckan, varav en individuell lektion och en gemensam.
I nybörjarkursen går vi igenom grunderna i celloteknik på ett lekfullt och musikaliskt sätt och efterhand introduceras musikteori och utvecklande teknikövningar som går hand i hand med repertoaren som spelas. Genom MUSIKSTILS innovativa upplägg att varva grupplektioner där vi övar samspel, med enskilda lektioner där det individuella spelet utvecklas, så skapas en gedigen musikalisk grund för eleven att stå på.
Fortsättningskursen bygger vidare på de kunskaper eleven lärt sig under sina första spelår. Vi arbetar med en mer avancerad repertoar där vi fördjupar oss i de tekniska och musikaliska aspekterna av cellospelet. Eleven får lära sig olika sätt att tolka en notbild och med kreativa och anpassade övningar utveckla sitt musikaliska tänkande.
I våra kurser får eleven inte bara lära känna cellon som instrument utan ges också en inblick i musikens fantastiska värld och alla förutsättningar för ett fortsatt musicerande, inte bara inom cello och klassisk musik utan också för andra genrer och instrument.. MUSIKSTIL tillhandahåller både digitalt och fysiskt material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Alla elever ges möjlighet att framträda inför publik.
-
Mål:
– Att genom lek och utforskande övningar väcka elevens intresse för musik
– Att lära sig hur man sitter med cellon och stråken samt namnen på alla fyra strängar
– Att genom gehörsspel och olika sång/lyssningsövningar lära eleven om grundläggande musikaliska koncept, såsom, tonhöjd, puls, rytm, tempo och dynamik
– Att ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att introducera notläsning och egen instudering av repertoar
– Att ge eleven en grundläggande förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven bekanta sig med cellon och dess egenskaper. I början läggs stort fokus vid hur man håller i cellon samt övningar för att främja en god handställning i vänster hand, en process som förväntas pågå en bit in på första spelåret. Eleven får i början också bekanta sig med stråken och stråkhandens roll i cellospelet.
Varje vecka har eleven två lektioner, en enskild och en i grupp. Delmomenten i de enskilda lektionerna består förutom av repertoarspel, även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning och musikteori som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter. I grupplektionerna får eleven lära sig att vara en del av ett större sammanhang. Genom ensemblespel utvecklas elevens lyhördhet och musikaliska medvetenhet, egenskaper som i sin tur främjar elevens individuella spel.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Första mötet med cellon. Vi lär oss hur man sitter med cellon och vad de fyra strängarna heter. Vi testar att knäppa på de öppna strängarna (pizzicato) med höger hand i varierande rytmer och dynamik. Stort fokus läggs på ett aktivt lyssnande och hur man kan få de olika strängarna att låta annorlunda. Vi introducerar även spel med stråken på öppna strängar i varierande rytmer och hastighet.
Lektion 4 – 6:
Vi börjar etablera en koppling mellan höger och vänsterhand. Vi lägger grunden för att spela skalor genom att introducera enkla melodier/uppvärmningsövningar i första läget där både pizzicatospel och spel med stråken tillämpas. Fokus ligger i att skapa en hälsosam klang och en stabil känsla för puls.
Lektion 7 – 9:
Vi börjar jobba på det stycke som ska uppföras vid avslutningskonserten. Konsertstycket utformas på så sätt att det blir en sammanfattning av de delmoment vi gått igenom under kursens gång.
Lektion 10 – 13
Vi jobbar vidare med konsertstycket och övar gemensamt av de svåraste momenten inför avslutningskonserten.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Eleven får prova på att att komponera ett eget stycke som skrivs ner på noter.
-
Förkunskaper:
– Deltagit i cellolektioner under 1-2 år
– Grundläggande notläsningsförmåga
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i celloundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna utforska sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i cellospelet. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid klangbildning, intonation och notläsning.
Varje vecka har eleven två lektioner, en enskild och en i grupp. Delmomenten i de enskilda lektionerna består förutom av repertoarspel, även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning och musikteori som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter. I grupplektionerna får eleven lära sig att vara en del av ett större sammanhang. Genom ensemblespel utvecklas elevens lyhördhet och musikaliska medvetenhet, egenskaper som i sin tur främjar elevens individuella spel.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp och ljudfiler är att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor och stråkövningar.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.
-
Har du spelat cello i flera år och befinner dig på en avancerad nivå, anmäl dig då till fortsättningskursen och kontakta oss på MUSIKSTIL så anpassar vi din kurs i samråd med dig och din lärare. I den avancerade kursen tar eleven ett större ansvar för instudering och egen övning av repertoar. Lektionerna ägnas till stor del åt interpretation, detaljövning och problemlösning. Vi kultiverar ett medvetet spel präglat av precision och hög kvalitet.