Förkunskaper:
– Deltagit i pianolektioner under 1-2 år
– God notläsningsförmåga
– God kännedom om grundläggande harmonik
Mål:
– Att genom stimulerande och kreativa övningar fördjupa elevens intresse för musik
– Att genom repertoarspel och teknikövningar ge eleven en bra och sund grundteknik och kunskap om klaviaturen
– Att genom olika spel- och lyssningsövningar fördjupa elevens gehörskunskaper
– Att fördjupa elevens förståelse för harmonik och hur musiken är uppbyggd
– Att fördjupa elevens kunskaper om notläsning och egen instudering av repertoar
– Att introducera musikteori som en naturlig del i pianoundervisningen
– Att eleven i slutet av varje termin ska spela upp ett eller flera stycken på konsert
Undervisningen syftar till att ge eleven verktyg för att på egen hand kunna fördjupa sig i sitt instrument. Genom de olika delmomenten i kursen får eleven fördjupa sig i den klassiska pianotraditionen och dess spelsätt. Repertoaren är mer avancerad än tidigare och undervisningstempot något högre. Större fokus läggs vid notläsning och instudering av nya stycken.
Delmomenten består förutom av repertoarspel även av olika övningar, så som gehörs- och teknikövningar, notläsning, ensemblespel och musikteori, som är särskilt utvalda med elevens aktuella repertoar i åtanke och berör dess tekniska och musikaliska svårigheter.
Läxor och läxförhör
Egen övning är en naturlig del av att lära sig spela ett instrument och en förutsättning för att kunna utvecklas och gå framåt i sin utveckling. Redan från första lektionen får eleverna tydliga hemuppgifter att öva på som följs upp av läraren på nästkommande lektion. I stort så speglar hemuppgifterna det man går igenom på lektionerna. Till samtliga läxor finns material så som noter och videoklipp för att underlätta elevens övning utanför lektionstid.
Exempel på terminsupplägg för termin 1
Lektion 1 – 3:
Val av repertoar och undervisningens upplägg inför terminen. Tre större stycken ska väljas ut av eleven i samråd med läraren för att lägga en preliminär plan för hur terminen kommer se ut.
Lärare och elev går tillsammans igenom det första av dessa stycken med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket.
Introducering av större mer komplexa teknik/uppvärmingsövningar såsom skalor i en oktav och brutna treklanger.
Lektion 4 – 6:
Lärare och elev går tillsammans igenom det andra stycket med noterna som utgångspunkt. Stort fokus läggs på den gemensamma instuderingen av stycket. Den egna övningen kompletteras med enklare läxor som fokuserar på notläsning, teknik eller gehör i syfte att främja elevens instudering av huvudrepertoaren.
Lektion 7 – 9:
Lärare och elev går vidare med det tredje stycket i repertoaren. Fokus ligger fortsatt på den gemensamma instuderingen. De kompletterande läxorna utvecklas och anpassas till den aktuella repertoaren i syfte att främja elevens instudering.
Lektion 10 – 13
Fortsatt gemensam övning av de tre styckena, fokus läggs på detaljarbete och finslipning inför terminsuppspel. I detta skede bestäms också vilket/vilka av styckena som ska framföras på konsert.
Vi bygger vidare på teknik/uppvärmningsövningarna och diskuterar hur dessa varit relevanta och tillämpats i repertoarspelet under terminens gång.
Lektion 14
Terminens sista lektion. Sammanfattning av terminen som gått. Eleven och läraren väljer tillsammans ut ett/flera nya stycken för eleven att lära sig och öva på under ledigheten.